Caverion Magasin ställde ett antal frågor om uppdraget till Telias kontraktsansvarige Micael Karam:
Varför behöver ni en extern leverantör för fastighetstjänster till era högkomplexa tekniska sajter?
– Genom att anlita de aktörer som har som huvudfokus att utföra fälttjänster kan vi som bolag fokusera på det som är vår kärnverksamhet.
Vilka är era viktigaste krav vid val av externa leverantörer?
– Vid val av en aktör för ett mångårigt avtal, speciellt en ny aktör gentemot Telias portfölj, så är tillit och gemensam framtidsvision väldigt viktigt för oss. Telia vill ha partnerskap med aktörer som delar våra
värderingar samt förstår Telias roll som en samhällsviktig funktion.
Vilka överväganden gjorde ni när letade leverantörer för uppdraget?
– Som jag nämnde tidigare, präglas urvalet av att finna en aktör som delar vår vision, har en hög kompetens inom drift och underhåll samt möter våra höga krav kring hållbarhet och säkerhet. Viktigt är också att
leverantören kan tillhandahålla IT-verktyg för att förenkla det dagliga arbetet samt att aktören vill arbeta enligt Vested-modellen* och gärna har erfarenhet av denna praxis sedan tidigare. Det handlar om ett partnerskap och bygger på att kontinuerligt föra en dialog med varandra och löpande utvärdera progress och resultat.
Varför valde ni Caverion?
– Caverion kunde möta Telias behov av hög kompetens inom energi, byggnad och säkerhet samt en väl utvecklad systemportfölj där även kunden kan följa den dagliga utvecklingen. Vidare har Caverion erfarenhet av att arbeta enligt Vested. Detta i kombination med en bra profil inom säkerhet och hållbarhet gjorde att valet föll på Caverion.
Vilka är utmaningarna för förvaltningen av de objekt som ingår i avtalet med Caverion?
– Det finns flera utmaningar inom Telias anläggningsportfölj vilket även är vad som gör Telia unikt inom detta område. Lejonparten av anläggningar inom TelOn är klassade som skyddsobjekt, så det finns tydliga regelverk
och lagstiftning som måste efterlevas. Vidare är det väldigt lite standardisering av utrustning och installationer mellan de olika anläggningarna, så det finns sällan en röd tråd man kan följa om man jämför en sajt med en annan. Detta ökar komplexiteten och kraven på hur man skall tackla vissa typer av felåtgärder, och även balansera behovet mellan befintlig funktion och ett eventuellt re-investeringsbehov.
Innebär den geografiska spridningen på objekten en extra utmaning för er och för Caverion?
– Utmaningen med nationell spridning av anläggningar handlar exempelvis om skillnad i väderlek och tillgänglighet under vissa tider på året. Utöver det så är Telia väldigt vana vid att arbeta med ett nationellt perspektiv, och det gäller även upprättandet av en kvalitetsnivå för vår produktion som är likvärdig över
hela landet. Detta är kritiskt för våra kunder som skall kunna uppleva att deras tjänster och produkter fungerar likvärdigt oavsett var de befinner sig rent geografiskt.
Hur viktig är säkerheten i leveransen av Caverions tjänster?
– Säkerhet är naturligtvis helt avgörande. Särskilt med tanke på det politiska omvärldsläget, samt att Sveriges kommunikationsförmåga är bland de topp fem viktigaste punkterna för myndigheterna och instanserna
som beaktar rikets säkerhet. Telia är den största och viktigaste kuggen inom Sveriges kommunikationsförmåga på grund av vad som återfinns inom vår kritiska produktion, och detta är varför vi behöver efterleva krav och behov från flera myndigheter.
Vilka är era erfarenheter att arbeta enligt Vested?
– Ett Vested-avtal handlar om att skapa en situation där man genom att se till båda parters behov skapar ett större värde. Vår erfarenhet är att ett välfungerande Vested-avtal ger ett effektivt och lönsamt samarbete för
båda parter. Det är en bra avtalsmodell i områden där det finns behov av en gemensam agenda och en flexibilitet för förändringar.
Hur länge har ni skrivit Vested-avtal?
– Vi har haft det som standard sedan många år tillbaka.
Vad betyder TelOn för Telias affär?
– Telias nät håller en robust och säker nivå vilket är en av våra största styrkor som företag. Våra siter är centrala delar och en essentiell del i Telias nät och därmed är det av högsta vikt att sajterna fungerar på ett
bra sätt. Därmed blir avtalet en mycket viktig kugge i driften av hela Telias nät.