Att producera en bil 1927, när den första Volvon rullade ut i det fria, var en process som krävde flinka händer och många mantimmar. Idag är det annorlunda. En stor del av bilen byggs av robotar och för EX90:n är ABB Robotics en av huvudleverantörerna. De har levererat nästan 500 robotar till fabriken i Charleston. Men vad har detta att göra med Caverion?
”Caverion har ett gediget och bra samarbete med både ABB och Volvo och vi fick i uppdrag att designa, konstruera och producera utrustning till robotarnas funktionspaket för detta projekt. Förutom svetsskåp skulle vi leverera adapterkablage till flera olika verktyg, golvkablage till extern utrustning och styrfunktioner för verktygsväxlingar för produktionen av Volvo EX90 och Polestar 3”, berättar Mats Williamsson som är Avdelningschef på Kvänum Automations produktionsavdelning i Lidköping.
Stötte ni på några hinder när ni skulle inleda produktionen av skåpen?
”Projektets första utmaning var att svetsskåpet behövde certifieras av något av de certifieringsorgan som omfattas av USA:s NRTL-lista. ABB:s val föll efter intensivt och gemensamt researcharbete på TÜV Süd med kontor i Frankfurt", säger Mats.
Vad sa de tyska certifieringstjänstemännen?
”Vi fick göra en hel del förändringar i el-schemat och hur skåpet skulle designas rent elektriskt jämfört med tidigare leveranser på den europeiska marknaden, men när väl alla detaljer satt på plats och stämts av mot certifieringskraven flöt arbetet på helt smärtfritt. Konstruktionsarbetet kunde sätta igång, el-scheman tas fram och produktionen förberedas”, berättar Mats Wilhelmsson.
Certifikatet blev klart lagom till sommaren 2021 och i slutet av juni satte produktionen igång för att i början av januari 2022 vara klar. Då lämnade de sista skåpen svensk mark via båt från Göteborg. Allt enligt tidplan.
”Mest intensivt var från oktober till mitten av december när vi hade stora utleveranser varje vecka. Samtidigt underlättade det höga tempot på andra sätt, en av våra stora utmaningar i projektet var nämligen yta. Samtliga skåpskapslingar i projektet levererades nästan samtidigt från ABB:s skåpstillverkare och vi lagerhöll vid montagestarten över 200 pallar kapslingar. Varje leverans lättade på trycket och vi fick lite mer utrymme att röra oss på varje gång en lastbil varit hos oss.”
Har det kommit någon respons från personalen på plats i USA?
”Vi har fått mycket goda omdömen från ABB:s amerikanska personal som jobbat med skåpen på plats. Det har knappt varit en enda reklamation och i de flesta fall något krånglat har det varit el-komponenter som gett upp och som vår tillverkare ersatt åt oss”, säger en nöjd Mats Williamsson.
Den blågula folkbilen har således fortfarande mycket svensk kompetens i sig signerad experter runt om i landet. Tänk på det när du ser en EX90 susa förbi på vägen…