Ionity bygger ett sammanhängande nätverk av snabbladdstationer längs de stora motorvägarna över hela Europa. I början av april i år var 224 av företagets 400 planerade laddstationer i drift i 20 länder, 16 av dem i Sverige och 14 i Norge.
Ionity är ett joint venture (samriskbolag) mellan biltillverkarna Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche och Volkswagen. Bolaget bilades 2017.
"Utbyggnaden av laddstationerna är ett jätteprojekt som pågår i alla länder i hela Europa. Tyvärr har coronapandemin tillfälligt stoppat arbetet på många platser, men i vår region går utrullningen av nya stationer bra, och det är riktigt bra fart på utbyggnaden i Sverige" berättar André Shau, Ionity, rollout manager och ansvarig för utbyggnaden av laddstationer i Norge, Sverige, Danmark och Baltikum.
Han är på väg till en av de ännu inte officiella laddstationerna som byggs i Sverige när vi får tag på honom i telefon, självklart i elbil. Här, liksom i Norge, samarbetar Ionity med Caverion för utbyggnaden.
"Caverion Norge deltog i ett pilotprojekt för våra nya laddstationer 2017. De var proaktiva och gjorde ett bra jobb, vilket låg till grund för att även anlita Caverion för utbygganden av Ionitys laddstationer i Sverige" säger André Shau.
Han fortsätter:
"Det har varit svårt att få tag i partners som klarat våra kvalitets krav och vi är mycket nöjda med Caverion. Vi gillar leverantörer som tillför kvalitet i projekten."
Med en laddeffekt på upp till 350 kW har laddstationerna kapacitet för nästa generations elbilar som kan köra 30–50 mil utan mellanladdning. De flesta laddstationerna har fyra laddplatser och är förberedda för att byggas ut till sex laddplatser. Några förbereds för 12 personbilar, en av dom är laddstationen i Spekeröd, norr om Göteborg.
"Det är ett utmanande projekt med tajt tidsplan och hårda kvalitetskrav" säger Roger Wallgren, projektledare Caverion.
Han är Caverions sammanhållande länk i den svenska utbyggnaden av laddstationerna. Det innebär bland annat kontakter med Ionity, nätägare, markentreprenörer samt Caverions montage grupper som gör allt lågspänningsarbete och montaget av själva laddstationerna. Caverion deltar även vid driftsättningen.
"Jag tycker det är intressant och spännande att få vara med och bygga upp en helt ny infrastruktur som täcker hela Europa" säger Roger Wallgren.
Ionity planerar att bygga cirka 20 laddstationer i Sverige och lika många i Norge.
"Vi är bara i början av elektrifieringen av fordonsparken i världen" poängterar André Shau.
Läs mer om våra tjänster relaterade till laddstationer.