En dynamisk kompetensutveckling är A och O för att stå sig väl redan på dagens arbetsmarknad. Men när den tekniska utvecklingen accelererar gäller det att ligga i framkant. Internutbildning har alltid varit ett starkt kort inom Caverion, något som kan komma att få en ännu högre betydelse.
Den som befinner sig i specifika roller och situationer brukar vara den som bäst känner på sig hur nästa steg kan komma att bli. Därför intervjuas en handfull Caverion-anställda med insikt inom bolaget om hur de ser på framtida utmaningar:
”Vi vill veta hur individer ute i verksamheten ser på rollen tekniker i framtiden. Vad är det som de ser kommer att förändras? Vad ser de för behov framåt i form av kompetens och utbildning?”, säger Felicia Wallón, HR-specialist på Caverion.
Tidigare var teknikern mest sedd som en ”utförare”. En person som fick en uppgift av en förman och sedan återkopplade muntligt – eller i ett pappersformulär – när allt var fixat. Detta har utvecklats genom åren och idag, i mitten av 2020-talet, är rollen en helt annan:
”Ja, absolut! Det finns ett ökat behov att som tekniker kunna hantera digitala system och ha förmågan att analysera informationen och anpassa sitt arbete därefter. Något annat intressant som kommer upp allt oftare är fokuset på hållbarhet, energieffektivisering och att ha ett service mindset”, berättar Felicia.
Så vad kan morgondagens tekniker då förvänta sig av arbetsrollen? Hur blir kraven på generalistkunskaper – och speciella färdigheter?
”Det finns delade meningar. De flesta menar på att rollen i framtiden kommer ha en bredare bas, man behöver kunna lite om mycket. Men det finns även de som tror mer på teknikern som specialist. Det kommer att bli väldigt spännande att se vad vi fortsatt får in för åsikter från verksamheten samtidigt som vi även ser till forskning inom branschen”, säger Felicia.
Caverions HR-team har listat några av de kommentarer som kom fram i undersökningen: