Omställningen till elbilar pågår

Texten i den här artikeln är framtagen i samarbete med Din Bil

Det går framåt med omställningen från fossildrivna bilar till hundra procent elbil. Caverion inledde transformationen för flera år sedan och här förklarar hållbarhetschef Camilla Slunge och Fleet Manager Stefan Axelsson hur det går till när en fordonsflotta ska ställa om.

Bland de viktigaste målen med omställningen till elbil är att minska utsläppen och samtidigt visa både medarbetarna och kunderna att elbilar faktiskt är ett hållbart alternativ.

”Det finns ett viktigt signalvärde, både för medarbetare och kunder, i vilken sorts bil man kör”, säger Camilla.

Caverion är i full gång, men Stefan Axelsson berättar att vissa var skeptiska till omställningen i början och att det krävdes tid för att övertyga alla om fördelarna med elbilar.

”Det var en del frågetecken och ifrågasättande, framför allt gällande räckvidd och möjligheterna att ladda. Men det är inte konstigt, att tänka nytt är inte alltid helt lätt. Nu diskuteras ämnet flitigt inom företaget och intresset växer”, berättar Stefan. ”Under första kvartalet 2024 var 100 procent av vårt inköp av lätta transport- och tjänstebilar rena elbilar, så kallade BEV (Battery Electric Vehicle)”.

Elbilspolicyn inom Caverion är utvecklad för att nå målet om en helt fossilfri fordonsflotta på sikt. När det kommer till tjänstebilar görs inga undantag, det är elbil som gäller. Policyn har inneburit en minskning av företagets utsläpp och stärkt dess arbete inom hållbarhet. Samtidigt finns det vissa undantag för servicefordon på platser med otillräcklig laddinfrastruktur, men målet är att successivt öka andelen elbilar även där.

”På tjänstebilssidan görs inga undantag, däremot ger vi dispens för servicefordon på orter där våra kunder har anläggningar som ligger avlägset och där laddmöjligheterna är begränsade”, förklarar Camilla.

Men varför tar det så lång tid – kan man inte byta ut alla fordon på ett bräde?

”Det är en avvägning mellan de resurser som krävs för att nya fordon ska tillverkas och de resurser som vi redan har i befintlig flotta. Den här problematiken återfinns i hela den så kallade gröna omställningen – att göra rätt i varje läge är svårt och det gäller att väga för- och nackdelar mot varandra för att inte gå vilse i besluten”, säger Camilla Slunge.

Både Camilla och Stefan betonar vikten av att börja smått och sedan successivt öka användningen av elbilar inom företaget. Genom att testa i mindre skala först och gradvis öka kraven, kan ett företag underlätta övergången.

Förutom omställningen av sin egen fordonsflotta är Caverion också engagerat i att bygga ut laddinfrastrukturen i Sverige. Bland annat i rollen som installatör av Allegos, Ionitys och Recharges laddstationer runt om i landet – och i samverkan med GITO byggs laddmöjligheter för lastbilar. Just nu pågår också arbetet med att installera på Caverions egna kontor från norr till söder, allt för att underlätta användningen av elbilar.

”Vi är delaktiga i elbilsomställningen på många plan. Eftersom vi är med och sätter upp en stor andel av Sveriges laddinfrastruktur så duger det inte att vi kör gamla fossilbilar”, säger Camilla.

Med rätt strategi och engagemang är en övergång till elbilar inte bara möjlig utan även till fördel för alla inblandade, inklusive miljön…

”Vårt fokus är nu att alla våra transportbilar ska gå på el. Man behöver inte fundera längre - det finns väldigt få argument för att fortsätta välja fossilbilar”, avslutar Camilla.