- Det ska vara lätt att ladda elbil, säger Ida Tallskog, Team Manager Network Development, Recharge.
- Tack vare vår långa erfarenhet från utbyggnaden av laddinfrastruktur har vi samlat på oss massor av kunskap och erfarenhet som vi har nytta av när vi planerar och bygger ut vårt laddnätverk tillsammans med våra partners, säger Ida Tallskog, Team Manager Network Development, Recharge.
Att bygga en ny laddstation är en process kantad av många överväganden och beslut. Först och främst måste
det finnas tillräckligt med elkraft på den plats där man vill bygga laddstationer.
– Där har vi mycket god hjälp av Caverions personal, vår tekniska samarbetspartner sedan många år. Tack vare dem kan vi bygga ut vårt nätverk i snabb takt. Caverion tar hand om allt det praktiska arbete som uppförandet av en ny laddstation innebär, bland annat ansökan om elkraft hos det lokala elbolaget. De har även hand om drift och service av våra laddstationer.
Och för de elbilister som tycker att utbyggnaden av laddstationer går långsamt (även om takten ökat kraftigt
under 2023, se nedan) kan det vara bra att veta att tilldelning av elkraft till en laddstation är en process som tar lång tid. I de allra flesta fall cirka tolv månader, ibland ännu längre. För det krävs mycket effekt för att kunna erbjuda många laddpunkter, och för att undvika effektbrist i det lokala elnätet behöver kanske den närliggande nätstationen uppdateras. Nätbolagen måste också ta hänsyn till stabiliteten i det nationella elnätet.
– Under den tiden projekterar vi laddstationen tillsammans med Caverion och våra samarbetspartners. Det är en hel del frågor som måste besvaras: Exakt var ska laddarna placeras? Hur många laddpunkter ska vi sätta upp i ett första skede? Vilken effekt ska de ha? Hur många ytterligare laddare ska vi förbereda plats och effekt för med mera? berättar Ida Tallskog.
Recharge placerar sina laddstationer på platser där elbilister enkelt kan få sig en bit mat, en kaffe och gå på
toaletten. De har bland annat ett nära partnerskap med IKEA och McDonald's där Recharges laddstationer blir en allt vanligare syn.
– Vi samarbetar även med andra aktörer som bensinstationer, restauranger och köpcentrum. Det ska var lätt att ladda elbil och att samtidigt ta en trevlig paus under tiden de laddas. Många av våra laddstationspartners serverar mat, kaffe, fika – och en hel del av dem har dygnet-runtöppet och kundtoaletter, understryker Ida.
De senaste åren har utbyggnaden av laddinfrastruktur diskuterats flitigt – ofta utifrån perspektivet att det går för långsamt och att det är brist på snabbladdare. Data från elnätsföretaget Ellevio visar att vinden har vänt och att utbyggnadstakten ökar. Sverige fick rekordmånga nya publika laddpunkter under 2023, antalet ökade med 80 procent och vid årsskiftet 2023/2024 fanns det 34 394 publika laddpunkter i Sverige.
– Men eftersom antalet elbilar fortsätter att öka är behovet av nya laddpunkter långt ifrån mättat. Dessutom
finns det fortfarande "vita fläckar”, något som fjällturister är väl medvetna om. Dem kan vi glädja med att Recharge under hösten 2023 öppnat nya laddstationer i både Sveg och Östersund. Vår målsättning är att skapa ett sammanhängande och rikstäckande laddnätverk med mellan 150 kW och 300 kW-laddare.
Ida Tallskog berättar också att företagets nya laddare är försedda med kortläsare vilket förenklar betalningen. Då krävs varken laddbrickor eller registrering hos någon av de laddleverantörer som erbjuder sina tjänster på Recharges laddstationer.
– Vi uppdaterar även alla våra äldre laddpunkter med kortläsare, ett arbete som Caverion hjälper oss med, avslutar Ida Tallskog.
Förutom i Sverige har Recharge laddstationer i Norge och Finland.
På bilden: Ida Tallskog, Team Manager Network Development, Recharge.