Caverion har samarbetat med ett företag i Ludvika i över 40 år. Caverion Magasin frågade den lokala organisationen hur de lyckats bibehålla företaget som kund i så många år och hur samarbetet har utvecklats under tiden.
Det korta och enkla svaret är att vi alltid sett till att lösa kundens problem och samtidigt utveckla vår kompetens och våra tjänster så att de svarar upp mot kundens behov, säger Anders Holmström, distriktschef på Caverion i Dalarna.
Runt bordet på kontoret i Ludvika har han samlat några av sina kollegor för att hjälpa till att svara på frågor om det långvariga samarbetet. Det är servicecheferna Jonas Reinholdsson, Säkerhet och Automation, som har arbetat på Caverion sedan 1987, Christoffer Markström, Klimat, som har arbetat på Caverion sedan 2011 och Lars Lundström, El, som har arbetat på Caverion sedan 1995.
Anders började på Caverion 1985, så han har på nära håll följt hur samarbetet med den stora koncernen utvecklats sedan det inleddes 1983. Det började i liten skala med ett projekt inom el och fem anställda. Kunden blev nöjd och Caverion gick samman med ett annat företag för att kunna hjälpa till med fler tjänster inom ventilation och klimat. I dag består Caverions organisation i Ludvika av 86 medarbetare som kan serva det stora bolaget (och andra kunder i området) med spetskompetens inom alla fastighetstekniska discipliner. Allt från el, vs, ventilation, klimat, automation till energiingenjörer och projektledare samt samordningstjänster
– Det som då var en ren beställar/leverantör relation har under åren utvecklats till en partnerrelation där vi jobbar proaktivt, nära kunden och med stor kunskap om, och förståelse för, deras affär. Vi har även medarbetare som arbetar i bolagets produktion, berättar Anders.
För att kunna bibehålla och utveckla en långsiktig kundrelation understryker Jonas Reinholdsson vikten av att tillsätta resurser i den egna organisationen så att man hela tiden svarar upp mot kundens behov.
– Det gäller att vara lyhörd och lyssna på vad kunden verkligen vill ha och behöver, att helt enkelt vara en problemlösare som gör det enkelt för dem att fokusera på sin kärnverksamhet, säger Christoffer.
Lars Lundström fyller på: Samarbetar man så länge som vi har gjort med den kunden bygger man också upp ett bra kontaktnät och får en personlig relation med människor som beställt våra tjänster och som varit nöjda med dem. Många av deras anställda kommer dessutom ur våra led, och det ökar ytterligare förtroende för oss som leverantör. De vet vad vi kan och vet att vi alltid gör vårt bästa och ser till att utveckla våra kompetenser.
– Jag är stolt över att vår organisation har ett driv att utvecklas. Det nära samarbetet mellan alla våra discipliner gör det möjligt för oss att snabbt lösa problem, men också att komma med nya innovativa lösningar som utvecklar våra tjänster, säger Anders.
Hur har då Caverion i Ludvika lyckats rekrytera alla duktiga och motiverade medarbetare under den snabba tillväxten på 2000-talet?
Lars: Vårt långvariga och nära samarbete med lärlingsutbildningar är en viktig komponent i rekryteringsarbetet. Många av våra anställda är elever som gjort sin praktik hos oss. Ett tips som jag gärna skickar med till andra som rekryterar: Anställ bra människor med nyfikenhet och personligt driv, inte kompetens kontrar Christoffer. Vad jobbet går ut på lär de sig bäst i skarp produktion.
Vad gäller återkoppling från kund är den kanske inte alltid muntlig med fraser som: Det gjorde ni bra.
– Men visst får vi feedback. Att vi i dag får komma in i inledningen av projekt ser jag som ett tydligt bevis på att kunden tycker att vi gör ett bra jobb, är nöjd och förstår att utnyttja våra resurser i ett tidigt skede för att kunna nå ett bra resultat.
Ett område som genomgått en omvälvande förändring sedan samarbetet med företaget inleddes 1983, är den omfattande digitaliseringen inom fastighetsteknik. Samtliga runt bordet framhåller nyttan av SmartView, Caverions digitala plattform som visar åtgärder, status och resultat i kundernas fastigheter via en lättanvänd portal - i realtid.
– SmartView är ett oumbärligt verktyg, både för oss och våra kunder. Där finns allt, och jag menar verkligen allt. Från abetsordrar, offerter, tillkommande underhållsåtgärder, status på jobben och rapportering. Struktur, ordning och reda, framhåller Christoffer.
Slutligen. Vad skickar ni med för tips till andra som vill skapa långsiktiga kundrelationer?
– Lyssna på kunden, tänk utanför boxen. Anställ bra människor, inte kompetenser. Nyfikenhet och personligt driv är mycket viktigt, poängterar Lars.