Utbyggnaden av laddstationerna är ett jätteprojekt som pågår i 24 länder i Europa, och det är riktigt bra fart på utbyggnaden. I ett europeiskt perspektiv ligger Sverige långt fram i elektrifiering av fordonsparken och här
öppnade vi hela 13 nya laddstationer under 2023, berättar André Schau, Country Manager Scandinava
for IONITY Gmbh.
Han fortsätter med att berätta att bolaget planerar för att det om fem år ska finnas cirka 100 Ionity-laddstationer i Sverige. Efter att hittills fokuserat på att bygga ut laddstationer efter de stora huvudvägarna
står nu storstäderna på tur, med början i Stockholm, Göteborg och Malmö. Med en laddeffekt på upp till
350 kW har laddstationerna kapacitet för ultrasnabb laddning av både dagens och morgondagens elbilar.
– Tillsammans med Caverion har vi fått upp tempot i utbyggnaden, 2023 har vi gått från 23 till 36
snabbladdarstationer, och vi har många nya sajter på gång, säger André Schau.
Utbyggnaden i Sverige följer Ionitys uttalade strategi att bygga fler – och framför allt större stationer.
Nordens största Ionity-station med 18 laddplatser öppnade i Kungälv i december förra året. Den nyöppnade
laddstationen i Jönköping med 12 laddplatser är förberedd för att byggas ut till 24.
– Det är ett spännande projekt med tajt tidplan och hårda kvalitetskrav, säger Marcus Hellberg,
projektledare EV-laddning Caverion, som innan han fick sin projektledande roll arbetade praktiskt med att
installera laddstationer. Något som han har stor nytta av i det dagliga arbetet.
Marcus är Caverions sammanhållande länk i densvenska utbyggnaden av laddstationerna. Det innebär
bland annat kontakter med Ionity, nätägare, markentreprenörer samt Caverions tre montagegrupper som
gör allt lågspänningsarbete och montaget av själva laddstationerna. Montagegrupperna är bemannade
med erfarna elektriker. Caverion deltar även vid driftsättningen av snabbladdarna.
– Jag är jättenöjd med samarbetet med Caverion. De har kompetent personal på alla nivåer och de
levererar alltid det vi kommit överens om. Vi bygger med stora effekter och det är viktigt med kvalitet och
noggrannhet på utförandet. Även om det dyker upp problem, vilket det nästan alltid gör när man bygger en
ny sajt, så löser de det. Elektrikerna på fältet tillsammans med Joakim Attoff och Marcus Hellberg gör ett
fantastisk jobb, poängterar André Schau.
Sedan samarbetet mellan Ionity och Caverion inleddes för fem år sedan har man byggt upp en funktionell och väl fungerande struktur med bland annat veckovisa avstämningsmöten och en fulltäckande dokumentation vid överlämning av de färdiga laddstationerna.
– Elektrifiering av fordonsparken är en viktig del för att minska koldioxidutsläppen och jag ser fram
emot ett fortsatt samarbete med Caverion för utbyggnaden av Ionitys laddinfrastruktur i Sverige, avslutar
André Shau.
Ionity är ett joint venture (samriskbolag) mellan biltillverkarna Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche och Volkswagen. Bolaget bildades 2017. Antal snabbladdstationer/laddare: 36/230 i Sverige, 594/3 306 totalt i
Europa (januari 2024) Laddmetod: App, nfc, Plug & Charge
Sverige har fått rekordmånga nya publika laddpunkter under 2023. Under de senaste 12 månaderna har antalet ökat med 80 procent. December 2023 fanns 4 694 publika laddstationer, 34 394 laddpunkter
varav 3 014 med snabbladdning (källa powercircle.se). Mars 2024 hade antalet laddpunkter ökat till 37 250 varav 3 362 med snabbladdning.
Tillgången på laddare har också blivit bättre också i förhållandet till antalet nya elbilar. Tillväxten av laddbara fordon har legat på 36 procent under samma period. I Sverige pågår ett skifte från laddhybrider till elbilar
och det rullar fler elbilar än laddhybrider på våra vägar. Under 2023 uppgick elbilar till 38,7 procent av nyregistreringarna och laddhybrider till 21,1 procent. December 2023 rullade det 561 506 laddbara personbilar, 52 procent elbilar och 48 procent laddhybrider.