Texten i den här artikeln är framtagen i samarbete med IFMA.
Teknisk Facility Management – även kallad hård FM – står i fokus för Caverion Sverige. Dygnet runt årets alla dagar samarbetar vi med våra kunder för att säkerställa att fastighetstekniken fungerar på bästa sätt. Nu är Caverion guldmedlem i branschorganisationen IFMA, som passade på att intervjua Klas Tocklin, vice vd, om hur FM-branschen kan bli ännu bättre.
Klas började med att berätta om hur ett intressant TFM-projekt kan se ut och hur läget såg ut hösten 2024:
”Ju komplexare kundens behov är, desto intressantare blir Caverions setup mot slutkunden. Vi arbetar ofta med stora företag som vill ha en outsourcad driftsorganisation, till exempel de stora teleoperatörerna och industriföretag. Men, vi arbetar också med traditionella fastighetsägare, så våra drygt 1500 svenska medarbetare har fullt upp”, förklarar Klas Tocklin.
I intervjun säger Klas att en viktig orsak för kunden att välja Caverion som TFM-leverantör är företagets kvalitet och kunskap inom teknikområdet kopplat till ett hållbarhetsfokus. Rådgivning och tjänster anpassas efter kundens behov av fastighetsutveckling, teknisk expertis om fastighetssystem samt smarta och användarvänliga lösningar – allt som skapar trygghet för ägare och användare.
”Vi jobbar hårt för att leverera ett vettigt drifts- och underhållsarbete, som bygger en långsiktig relation. Det innebär att vi utbildar och utvecklar, till exempel för ökad hållbarhet, digitalisering och bättre driftsekonomi. När man tar över ett kontrakt är det viktigt att förstå kundens organisation och de kontaktytor som finns för ett fungerande samarbete. Om gränssnittet mellan oss är tydligt, undviker vi både glapp som skulle kunna uppstå med en för liten organisation och skavsår på grund av att man kliver på varandra om organisationen är överdimensionerad.”
I början av avtalsperioden sätter Caverion upp en driftsorganisation som beaktar kundens behov samtidigt som man lär känna både fastigheterna och kundens medarbetare.
”En implementeringsgrupp lägger grunden med kontraktschefer och kontraktsorganisation. Vi har ett stort antal tekniker i vår organisation, vilket gör att våra 8.000 kunder i Sverige kan lita på att vi förstår vårt uppdrag. Och det gäller inte bara Sverige; Caverion har som rådgivare följt kunder till andra länder, exempelvis till Storbritannien, där vi lyckats väl med uppdragen.”
Teknisk Facility Management växer stadigt
Teknikutvecklingen i fastighetsbranschen gör att just behovet av kvalitativ TFM växer. Med industrin som modell, utökar man scopet, där stödtjänsteleverantörerna hjälper till inom allt fler områden och involverar allt från HR-avdelningen till ledningsgrupper generellt.
”När vi tidigare kom överens om mätetal i våra kontrakt (KPI:er och OPI:er) var målen ofta inriktade på vad fastighets[1]organisationen ville ha. Vi fokuserar nu på mätetal som är lätta att förstå, enkla att upprätthålla och som samtidigt är effektiva för våra kunder och till nytta för hela organisationen. Lägg tid på att analysera befintliga tekniska data och bestäm hur de ska nyttjas. Det gör att verksamheter i dag blir mer fokuserade på frågor som produktivitet, energianvändning och fastighetens värdeutveckling. Det är en trend som vi ser mycket positivt på. Caverion blir en viktig och professionell röst för våra kunders företagsledningar.”
Klas konstaterar också att många kunder drar nytta av den erfarenhetsöverföring som Caverion kan erbjuda.
”Benchmarking är viktig, till exempel inom säkerhet, där man behöver uppdaterade och fungerande system. Caverion tar hand om den tekniska säkerheten, som ingår i leveransen och vilar på resurser som utgörs av mer än 150 personer. Vi stöttar kunderna när de ska välja plattform och testar och kontrollerar att allt fungerar. Det gäller också för alla andra områden som vi täcker in. Hela byggnaden och alla dess installationer ingår i vårt uppdrag.”
Ambition att bli en aktiv partner
Caverion har varit en viktig silverpartner till IFMA Sverige i många år. Att man nu tog beslutet att öka ambitionen och bli guldpartner, beror enligt Klas på att Caverion vill ta en aktivare roll i en bra och ambitiös branschorganisation.
”Tidigare var IFMA:s verksamhet i stort inriktad på mjuk FM, men perspektivet har skiftat till ett helhetstänkande. Det finns få renodlade tekniska FM-företag på marknaden och i medlemskåren – därför ser vi stora möjligheter för medlemmarna att dra nytta av Caverions kunnande.”
Klas ser en trend: FM omfattar allt större områden och sammanhang i verksamheter. Han påpekar att det är något positivt och betonar vikten av partnerskap. Ett exempel på detta är den relationella kontraktsformen Vested som attraherar kunder.
”Caverion har stor erfarenhet av funktionsansvar, men traditionellt har fokus varit på detaljfrågor och inte helheten, som exempelvis hur fastighetsbeståndet kan utvecklas både nu och i framtiden. Vi kan hjälpa kunden att öka transparensen till exempel när det gäller energifrågor – våra verktyg behövs fortfarande oavsett avtalsmodell. Cheferna behöver släppa sargen och se att det finns många möjligheter att utveckla fastigheterna tillsammans”.